Tips & råd vid flygförseningar

Har ditt flyg blivit försenat eller inställt? Här kan du läsa om dina rättigheter

Tusentals svenskar är varje år med om förseningar när de är ute och reser. De flesta förseningarna sträcker sig från några minuter till en timme, men emellanåt uppstår förseningar som är flera timmar långa eller flyg som blir helt inställda. I dessa tillfällen är det viktigt att komma ihåg att du som passagerare har en rad rättigheter. Bland annat har du möjlighet att få upp till 6.000 kr i kompensation per passagerare.

Det finns ett par sätt du kan gå tillväga för att få kompensation för försenade eller inställda flyg:

  • Gå direkt till bolaget som du bokade dina flygbiljetter hos (läs nedan för all info om dina rättigheter)
  • Sök hjälp från professionella

 

Flyghjälp.se är ett företag som sköter allt åt dig när du söker kompensation för ett försenat eller inställt flyg så att du kan få dina pengar utan att behöva lägga ner massa tid på det. För insatsen tar de 25 % av det du får i kompensation. Blir du inte kompenserad så betalar du ingenting! Här kan du läsa mer om hur du kan få hjälp med din kompensation.

Rättigheter vid flygförseningar och inställda flyg

EU-förordningen 261/04 som handlar om flygpassagerares rättigheter säger att det är flygbolagets ansvar att du kommer fram till din destination i tid. Flygbolaget ska därför göra allt i deras makt för att minimera eventuella förseningar.

Som passagerare på en kommersiell flygavgång har du rätt till både service i form av mat och dryck och  kompensation om ditt flyg är antingen försenat, inställt eller överbokat. Upplever du en försening på mer än 2 timmar så har du rätt till både mat och dryck medan förseningen pågår.

Några flygbolag tar deras förseningar mer allvarligt än andra. Hos några bolag får du en smörgås och en flaska vatten medan du hos andra bolag får matkuponger som du kan använda på flygplatsen. Vissa flygbolag erbjuder ingenting. I dessa fall måste du själv lägga ut för mat och dryck. Glöm då inte att spara alla dina kvitton för de inköp du gjorde under din försening så att du kan få de återbetalade av flygbolaget.

Vid långa förseningar

Sträcker sig din försening eller inställda flyg över natten så ska flygbolaget se till att du som passagerare får logi. Flygbolagen har ofta avtal med flygplatshotellen som kan ta in passagerare med kort varsel. Vill eller kan inte flygbolaget erbjuda övernattningsmöjligheter så måste du själv hitta övernattning och sedan få alla dina utgifter återbetalda när du är hemma igen. Flygbolagen är dessutom förpliktade att täcka dina transportkostnader fram och tillbaka till hotellet. Kom därför ihåg att få ett kvitto i taxin eller spara bussbiljett så att du kan få dina pengar tillbaka.

Kompensation vid flygförseningar

Varar förseningen längre än 3 timmar så har du möjlighet att få kompensation från flygbolaget. Kompensationsstorleken beror på din flygdistans och det är möjligt att få upp till 6.000 kr i kompensation per passagerare. I tabellen nedan kan du vilken typ av kompensation du kan förvänta dig beroende på flygdistans.

Det betyder alltså att om du flyger från Arlanda till London kan du få upp till 2.500 kr i kompensation per passagerare medan du får det högsta beloppet på 6.000 kr om du reser till USA.

Speciella omständigheter

Det är inte alla förseningar och inställda flygresor som är kompensationsberättigade. Generellt sätt kan du bara få kompensation för förseningar som ligger inom flygbolagets faktiska kontroll. Ovanliga omständigheter såsom dåliga väderförhållande, terror eller strejker faller in under denna kategori medan t.ex. tekniska problem och sjukdom bland flygpersonalen inte gör det.

Fråga därför dig själv om flygbolaget verkligen skulle kunnat undgå förseningen eller att ställa in flyget. Var dock uppmärksam på att även om anledningen till att förseningen är ovanlig och flygbolaget inte behöver kompensera dig så måste de fortfarande stå för mat och dryck. Det ska även nämnas att det är en EU-förordning som ger dig alla dessa rättigheter. Det betyder att ett flygbolag inte kan hållas kompensationspliktiga vid förseningar om det faller utanför EU:s yttre gränser (med vissa undantag). Upplever du en försening på din resa från t.ex. USA till Asien kan du inte få kompensation.

 

Råd vid försening och inställda flyg

  • Spara alltid dina flygbiljetter och boardingkort. Dessa bevisar att du var på flygplatsen innan check-in disken stängde.
  • Skriv ner orsaken till förseningen om bolaget informerar om detta.
  • Lägg märke till om andra flyg på flygplatsen avgår i tid.
  • Skicka iväg ditt krav så snart som möjligt efter händelsen.
  • Flygbolaget ska stå för:
    • Mat och dryck
    • Eventuell övernattning på ett rimligt hotell
    • Transport mellan flygplats och hotell

 

Och en sak till – lagen säger att civilrättsliga ärenden har en preskriptionstid på 3 år. Alltså har du möjlighet att få kompensation för flygresor upp till 3 år tillbaka. Det kan därför vara värt att undersöka kompensationsmöjligheter om du har varit med om fler förseningar eller inställda flyg de senaste 3 åren.